Stará a Nová smlouva
Neslyšeli jste poslední dobou o tom, jak ta Stará smlouva nemohla dáti to, co dává Nová smlouva, a že vlastně to staré bylo k ničemu, že lidé v období Staré smlouvy měli vlastně smůlu, že ta Stará smlouva byla nedostačující a Izraeli byla dána k tomu, aby mohli být ospravedlněni ze zákona? Já ano a hned z několika stran. Kdybych to měl vzít do důsledků, tak to vypadá, že ani snad nebudou lidé žijící podle této smlouvy spasení. Mají tato tvrzení pravdu a potvrzuje to i Bible?
Židům 10:8:
Nejprve řekl: "Oběti ani dary, zápaly ani oběti za hřích" (jež se obětují podle Zákona)
"sis nepřál a neoblíbil."
Matouš 9:13
Jděte a přemýšlejte, co znamená: ‚Chci milosrdenství, ne oběti.' Nepřišel jsem volat spravedlivé, ale hříšníky."
Amos 5:22:
Když mi přinášíte zápalné a moučné oběti, mně se to nelíbí. Na pokojné oběti z vašich dobytčat se nechci ani podívat.
Podle těchto veršů je to zcela jasné, že to staré bylo k ničemu. Ale zmýlil se snad Bůh, když jim dává příkazy o obětování a pak hovoří, že to nechtěl?
Leviticus 23:17-22
17Ze svých příbytků přinesete jako prvotiny Hospodinu dva chleby pozvedání; budou ze dvou desetin efy jemné mouky pečené s kvasem. 18S tím chlebem přinesete sedm ročních beránků bez vady, jednoho mladého býčka a dva berany - to bude zápalná oběť Hospodinu. Spolu s moučnými oběťmi a úlitbami budou ohnivou obětí příjemně vonící Hospodinu. 19Obětujte rovněž jednoho kozla jako oběť za hřích a dva roční beránky jako pokojnou oběť. 20Kněz je pak spolu s chleby prvotin a se dvěma beránky zvedáním nabídne Hospodinu. Bude to svaté Hospodinu, připadne to knězi. 21V ten den vyhlásíte slavnost. Budete mít svaté shromáždění; nebudete dělat žádnou běžnou práci. To je věčné ustanovení pro všechna vaše pokolení ve všech vašich příbytcích. 22Když budete sklízet obilí své země, nesklízej své pole až do kraje a nepaběrkuj, co po sklizni zůstalo; nech to chudákovi a přistěhovalci. Já jsem Hospodin, váš Bůh."
Není vám divné, proč si Bůh protiřečí? Najdeme odpověď v Písmu na tento rozpor? Těch veršů, kde Bůh nařizuje obětovat zvířátko anebo něco z plodin země je samozřejmě více, tak proč nám Ježíš zanechává slova, jako jsou v listu Židům "Oběti ani dary, zápaly ani oběti za hřích" sis nepřál a neoblíbil."
V Židům 10:4
Neboť možné není, aby krev býků a kozlů shladila hříchy.
Proč tedy Bůh dal Izraeli příkaz vykonávat oběti zápalné, pokojné a za hřích a když je přinášeli, tak to byla libá vůně Bohu, jak praví Písmo? A potom říká v Matoušovi 9:13, který jsem četl na začátku: „Chci milosrdenství, ne oběti.“ Copak to Bůh nemohl říci Izraeli již tenkrát a ušetřit tak životy miliónů zvířátek anebo snad Bůh chybil, když Izraeli dal vykonávat něco, co nemělo žádoucí účinek a nevedlo je k cíli vykonávat milosrdenství?
Židům 10:1
Zákon je pouhým stínem dobra, jež mělo přijít, nikoli jeho skutečným obrazem. Neustálé každoroční obětování přece nikdy nemůže ty, kdo je přináší, přivést k dokonalosti.
Tak to je zoufalé, všechno hovoří ve prospěch toho, že zvířecí a oběti z plodin země byly zbytečné, že nevedly k cíli, a že se skutečně Bůh zmýlil, když nechal Izraeli přinášet oběti.
Pojďme dále.
Římanům 4:3:
Co však říká Písmo? "Abraham uvěřil Bohu, a to mu bylo počítáno za spravedlnost."
Ale co učinil Abraham, co byl ten krok neboli skutek víry? Abraham uvěřil a co přinesl jako oběť? Nejdříve svého syna, ale po té, co hovořil s Andělem, tak beránka. Takže pokud Izrael nosil oběti zápalné, pokojné a za hřích, jak to, že Bůh o nich hovoří takovým způsobem, že je nechtěl, že si je nepřál. A Pavel o nich hovoří jako o skutcích zákona? Proč jim je Bůh nepočítal za spravedlnost, jako Abrahamovi?
Izraelité říkají Ježíši: Jan 8:39:
"Náš otec je Abraham," odpověděli mu. "Kdybyste byli děti Abrahama," řekl jim Ježíš, "dělali byste Abrahamovy skutky. "
Copak je Izrael nedělal, nenosil beránky, býčky, kozli a to všechno, co je napsáno v zákoně? Nosili je po celý rok, ale v jejich srdci, byl někdo jiný nežli ten, koho měl v srdci Abraham, proto jejich skutky nebyly Abrahamovy.
Jan 8:44:
"Váš otec je ďábel a vy chcete plnit touhy svého otce."
Měli tam ďábla, ne toho, o kom tyhle oběti rok co rok hovořily, proto nemohli být ospravedlněni jako Abraham, i když přinášeli oběti skrze zákon od Mojžíše a skrze ně mohli poznat, co Bůh žádá, koho k nim posílá, jaká oběť sestoupila od Boha k nám, kterou ty zvířecí jen představovaly a na ni poukazovaly. Jaké je to od Boha milosrdenství. On po nich chtěl jen to, co udělá a udělal pro nás. Mohli poznat, co chce po nich Bůh: ,‚Chci milosrdenství, ne oběti,“ ale oni to nepoznali. Mohli poznat v těchto obětech Boží milosrdenství, ale nepoznali.
Jan 8:19: Říkali mu tedy: "Kde je ten tvůj otec?" Ježíš odpověděl: "Neznáte mě ani mého Otce. Kdybyste mě znali, znali byste i mého Otce."
A dokonce zavrhli
Skutky 3:14:
Svatého a spravedlivého jste zavrhli a místo něj jste si vyžádali vraha.
Kdyby byli skutečně jako jejich otec Abraham, tak by Ježíše přijali, jelikož ty zvířecí oběti hovořili o něm a o jeho i našem nebeském Otci, a tak by jim to Bůh počítal za spravedlnost. Ale to nemohl udělat, jelikož ho zavrhli.
Amos 5:22:
Když mi přinášíte zápalné a moučné oběti, mně se to nelíbí. Na pokojné oběti z vašich dobytčat se nechci ani podívat.
Ze srdcí většiny Izraelců se vytratila víra v jednorozeného Syna Božího. V jejich obětech nenašel Bůh zalíbení jako u Abrahama. Nebyla tedy chyba u Boha a ve zvířecích obětech, ale ve víře Izraele. Ústy sice vyznávali, že v Boha věří, ale kdyby skutečně věřili, jako Abraham, tak by přijali i jeho Syna. Poznali by ho. Ale oni mu naopak usilovali o život.
Židům 10:8-10
8Nejprve řekl: "Oběti ani dary, zápaly ani oběti za hřích (jež se obětují podle Zákona) sis nepřál a neoblíbil." 9A potom dodal: "Zde jsem, abych konal tvou vůli." Tak ruší to první, aby ustanovil to druhé. 10A to je ta vůle, v níž jsme jednou provždy posvěceni skrze obětování těla Ježíše Krista.
Jeremjáš 31:31: Hle, přicházejí dny, praví Hospodin, kdy s domem Izraele a s domem Judy uzavřu Novou smlouvu.
Lukáš 22:19-20
19 Vzal chléb, vzdal díky, lámal a dal jim ho se slovy: "To je mé tělo, které se dává za vás. To čiňte na mou památku." 20 Právě tak vzal po večeři kalich se slovy: "Tento kalich je nová smlouva v mé krvi, která se prolévá za vás.
Předobrazy chrámových obětí pokojných, zápalných a za hřích se naplnily na našem Pánu.
Lukáš 22:19-20
19 Vzal chléb, vzdal díky, lámal a dal jim ho se slovy: "To je mé tělo, které se dává za vás."…Tento kalich je Nová smlouva v mé krvi, která se prolévá za vás.
První smlouva spojená s chrámovou bohoslužbou a oběťmi je o očekávání příchodu našeho Pána, a ta druhá, Nová, jak je psáno, je o tom, že již tu byl, a tak lámeme chléb a pijeme víno na jeho památku. Cílem obou však jest, chci milosrdenství. Při pohledu na umírající nevinné zvíře, představující Božího Syna anebo při pohledu přímo na něho, jim i nám by to mělo být zřejmé. A ti, kteří viděli anebo uvěřili, bylo dáno zaslíbení.
Židům 10:16
"Toto je smlouva, kterou s nimi po těch dnech uzavřu, praví Hospodin: Své zákony vložím do jejich srdce a vepíši jim je do mysli."
Anebo
Jan 14:23
Odpověděl Ježíš a řekl jemu: Miluje-li mne kdo, slova mého ostříhati bude, a Otec můj bude jej milovati, a k němu přijdeme, a příbytek u něho učiníme.
Sláva na nebi Bohu a jeho Synu Ježíši, nechť se na vás naplní toto zaslíbení. Amen.