MaranathaMedia.cz

Jak soudíte, 15. kap

Vytvořeno Pro 29, 2022 Od Adrian Ebens v Boží charakter
Přeložil JS
242 Přečtení

předchozí díl zde

15. Knihy byly otevřeny a soud byl vynesen

Sled dějin popsaný v Danielovi 7 a 8 nám dává zcela konkrétní čas, kdy se ty události soudu odehrají. Apoštol Pavel hovořil s Felixem o budoucnosti nadcházející doby soudu za jeho dnů:

Když však mluvil o spravedlnosti, sebeovládání a budoucím soudu, Félix se ulekl a řekl: „Pro dnešek můžeš jít, budu mít čas, zavolám si tě.“ Skutky 24:25 

Události uvedené v Danielovi 7 nám pomáhají určit, kdy k tomuto soudu dojde. Daniel vidí ve vidění čtyři šelmy (zvířata), jak vystupují z moře. První je podobná lvu, druhá je medvěd, třetí je levhart a čtvrtá je šelma beze jména. Po vystoupení těchto čtyř šelem se odehraje scéna soudu a poté přijde Kristovo království a tohoto království se chopí Boží lid.

Ty veliké šelmy, které jsou čtyři, to ze země povstanou čtyři králové. Daniel 7:17

Tyto čtyři šelmy představují čtyři krále, nebo jak je vysvětleno o něco níže, čtyři království.

Takto pravil:  Ta čtvrtá šelma bude čtvrté království na zemi,  které se bude ode všech těch království odlišovat, požere celou zemi, podupe ji a bude ji drtit. Daniel 7:23 

Z tohoto čtvrtého království vzniká 10 království a po tomto vzniká další království, které se svou povahou liší od ostatních, a aby toto království mohlo vzniknout, tak jsou podrobena tři království.

A těch deset rohů, to deset králů povstane z toho království  a po nich povstane jiný, jenž se od předešlých bude lišit a tři krále pokoří. Daniel 7:24 

Tento malinkatý roh mluví velká slova proti Nejvyššímu, mění zvláštní Boží časy a Jeho zákon a pronásleduje Boží svaté po dobu tří a půl času.

Bude pronášet slova proti Nejvyššímu  a svatým Nejvyššího nedá pokoj. Bude také uvažovat, že změní doby a právo, a budou mu do ruky vydány až do času a časů a půl času. Daniel 7:25 

Jak jsme již naznačili, odehraje se jistá scéna soudu a poté přijde Kristovo království, jež bude trvat navždy.

Zasedne však soud a vládu mu odejmou. Bude zničen a úplně zahlazen, zatímco království a vláda i velikost všech království pod nebesy bude dána lidu svatých Nejvyššího. Jeho království je království věčné a všechny vlády jej budou uctívat a poslouchat. Daniel 7:26-27

Podíváme-li se na sled dějin od Danielovy doby až po současnost, zjistíme, že skutečně existovaly čtyři světové říše, po nichž následovalo rozdělení na deset evropských mocností a po nich přišlo papežství, které dominovalo světovým záležitostem po více než 1000 let.

Ty čtyři světové říše představují Babylon, Médo-Persie, Řecko a Řím.

1. Babylon

606 př. n. l.-536 př. n. l.

2. Medo-Persie

536 př. n. l. - 331 př. n. l.

3. Řecko

331 př. n. l. - 168 př. n. l.

4. Řím

168 př. n. l. - 476 n. l.

Tato sekvence čtyř království, po níž následuje rozšíření na 10 království, je paralelní s viděním v Danielovi 2. Daniel řekl babylonskému králi, že král je tou zlatou hlavou a že po jeho království budou následovat tři světové říše. Informace o malém rohu v Danielovi 7 můžeme shrnout následovně:

1. Vzešel ze čtvrté šelmy - Dan 7:7.8

1. Papežové nastoupili po císařích

2. Mezi 10 rohy

2. Papežství se stalo mocným mezi evropskými národy.

3. Odlišnost od ostatních rohů Dan 7:24

3. Papežství je náboženskou i politickou mocí

4. Vypadají mohutněji než ostatní rohy Dan 7:20

4. Měl by větší moc než králové

5. Vyvrátil 3 království Dan 7:8, 20, 24

5. Odstranění Herulů, Vandalů a Ostrogótů

6. Mluvil velká slova proti Nejvyššímu Dan 7:24

6. Tvrdilo, že je Bohem na zemi a má moc odpouštět hříchy.

7. Utlačuje svaté Nejvyššího Dan 7:25

7. 50 až 150 milionů lidí zabitých papežstvím

8. Pokusí se změnit časy a zákony Dan 7:25

8. Změna soboty na neděli, odstranění druhého přikázání.

9. Vládl po čas, časy a půl času Dan 7:25

9. Papežská nadvláda trvala od roku 538 n. l. do roku 1798 n. l.

Ztotožnění malého rohu s papežstvím, které vzniklo po čtyřech světových říších, potvrdilo v průběhu staletí mnoho biblických učenců.

Název

Datum

malý roh

Člověk hřícha

Žena ze Zj 17

Antikrist

Valdenští

12 stol.

 

Papežství

Římskokatolická církev

 

Eberhard II (Salcburk)

d. 1246

Papežství

 

 

 

John Milicz

c. 1367

 

Papežství

Papežství

Papežství

John Wycliff

c. 1379

Papežové

Papežství

Papežství

Papežové

John Huss

c. 1412

 

Papežství

Papežství

Papež

Girolamo Savonarola

c. 1497

 

Papežství

Papežství

 

Martin Luther

1522

Papežství

Papežství

Papežství

Papežství

Philipp Melanchthon

1543

Papežství

 

 

Papežství

John Knox

1547

Papežství

Papežství

Papežství

Papežství

William Tyndale

1550

 

Papežství

Papežství

Papežství

Nicholas Ridley

1554

 

 

Papežství

Papežství

John Hooper

1550

 

Papežství

Papežství

Papežství

Thomas Cranmer

1582

Papežství

Papežství

Papežství

Papežství

Jakub I. Anglický

1600

Papežství

Papežství

Papežství

Papežství

Sir Isaac Newton

1727

Papežství

Papežství

Papežství

Papežství

John Wesley

1764

 

Papežství

Papežství

Papežství

Účelem této identifikace není odsoudit jakoukoli skupinu nebo organizaci; vzestup této moci je odrazem lidské povahy a ukazuje, jací jsme my všichni. Odsoudit vůdce papežství znamená dokázat sama sobě, že jsem stejného smýšlení a ducha. Naším cílem je identifikovat prorocká hnutí v lidských dějinách, abychom se z nich poučili. 

Daniel 7:25 nám říká, že malý roh bude vládnout po čas, časy a půl času. Stejná zmínka o čase ve Zjevení 12 je paralelní s 1260 dny.

Ale té ženě byla dána dvě křídla velikého orla, aby mohla letět do pustiny na své místo, kde skryta před hadem bude živena čas a časy a půl času. Zjevení 12:14

A žena utekla do pustiny, kde měla od Boha připravené místo, aby ji tam živili tisíc dvě stě šedesát dní. Zjevení 12:6

Toto období 1260 dnů dává smysl pouze tehdy, když se použije hebrejský princip jeden den za jeden rok.

Podle počtu dnů, v nichž jste prozkoumali zemi, čtyřicet dnů, za každý den jeden rok po čtyřicet let ponesete své viny a poznáte mou nelibost. Numeri 14:34

Až tyto dny dovršíš, ulehneš podruhé, a to na pravý bok, a poneseš zvrácenost domu judského čtyřicet dnů: Jeden den za každý rok; vložil jsem ji na tebe. Ezechiel 4:6 

Doba papežské nadvlády trvala od roku 538 n. l. do roku 1798 n. l., kdy Francouzi zajali papeže a ukončili tak jeho světskou moc. Krátce po této době měl začít soud. Abychom získali konkrétnější časový rámec, přejdeme k 8. kapitole Daniela a porovnáme tamní sled dějin s dějinami ve 2. i 7. kapitole Daniela.

Vidění v Danielovi 8 nám ukazuje střet mezi beranem a kozlem. Kozel s pozoruhodným rohem rozbíjí berana a nahrazuje ho v moci. Původní kozlí roh se zlomí a na jeho místo nastoupí čtyři rohy, z jednoho ze čtyř rohů pak vyrůstá jakýsi malinkatý roh.

O tom, kdo jsou beran a kozel, nemáme pochybnosti, protože anděl Gabriel to Danielovi říká:

Ten beran, kterého jsi viděl, vybavený dvěma rohy, jsou králové médští a perští. A ten chlupatý kozel je král řecký a ten velký roh mezi jeho očima je ten první král [jímž je Alexandr Veliký]. Daniel 8:20-21

Po smrti Alexandra Velikého bylo Řecko rozděleno na čtyři národy, kterým vládli jeho čtyři generálové (rohy symbolizují vládce nebo mocnosti). Víme, že ten malý roh, jenž vyrostl na místě jednoho z kozlích rohů, se stal větším než samotné Řecko, které bylo silnější než Médie a Persie, protože se píše:

Beran

Skvělé

Dan. 8:4

Kozel

Velmi skvělé

Dan 8:8

Malinkatý roh

Nadmíru skvělé

Dan 8:9

Po Řecku následovala pouze jedna mocnost, která byla větší než Řecko - Řím. Řím vznikl jako jeden ze čtyř národů, které následovaly po Řecku, protože nejprve dobyl Makedonii a odtud expandoval.

Tento Malinkatý roh se vyvyšoval proti Knížeti zástupů, jímž je Mesiáš Ježíš Kristus. Řím ukřižoval Krista a naplnil toto proroctví. Tento roh svrhl pravdu na zem a udělal mnoho otřesných věcí. Daniel žasne nad tím, co tento malý roh říká. Daniel pak vyslechne rozhovor dvou svatých bytostí o tom, jak dlouho bude tento proces pošlapávání Božího lidu a svatyně trvat. Odpověď, která zazněla, byla následující:

A řekl mi: Až do večera i jitra dvoutisícího třístého, a napravena bude svatyně. Daniel 8:14

Když porovnáme Daniela 7 a Daniela 8, najdeme velmi zajímavou souvislost mezi soudem, který se odehrává v Danielovi 7, a očištěním svatyně v Danielovi 8.

 

Daniel 7

Událost

Daniel 8

Lev

Babylon

-

Medvěd

Medo-Persie

Beran

Leopard

Řecko

Kozel

šelma

Řím

Malinkatý roh

Soudní scéna

Soud

Očištění svatyně

Kristovo království

Druhý příchod

Rozbito bez lidské ruky

Jaká je paralela mezi očištěním svatyně a Soudem? K očišťování židovské svatyně docházelo každoročně během svátku Dne smíření.

A toto bude pro vás věčné ustanovení: sedmého měsíce, desátého dne toho měsíce budete pokořovat své duše a nebudete konat žádnou práci -- ani domorodec ani příchozí, který pobývá uprostřed vás.  Protože tohoto dne za vás vykoná obřad smíření, aby vás očistil od všech vašich hříchů. Budete před Hospodinem čistí. Leviticus 16:29, 30

Desátého dne toho sedmého měsíce bude den smíření. Budete mít svaté shromáždění; budete pokořovat své duše a přinesete Hospodinu ohnivé oběti. Leviticus 23:27

Lidem bylo přikázáno, aby "pokořovali své duše" (tj. aby se důkladně sebezpytovali, zda v nich není nějaký nevyznaný hřích nebo něco, co by je oddělovalo od Boha). Den smíření byl pro lid také dnem soudu. Nebyla to jen bohoslužba za jednotlivce (o to se staraly každodenní oběti během roku), ale šlo o konečné odstranění hříchu na konci roku. Skrze krev získal člověk odpuštění z obětí během roku a jeho vina byla obrazně řečeno přenesena z něj samotného na svatyni. V Den smíření došlo k vypořádání se všemi hříchy, jež byly ve svatyni. Jakýkoli nevyznaný hřích v Den smíření činil hříšníka vinným a on sám nesl trest za svůj hřích. Hříšník byl po celý rok denně očišťován, ale svatyně stále obrazně nesla hříchy lidu. Nyní, v Den smíření, měla být očištěna samotná svatyně.

Mohli bychom uvést mnoho dalších podrobností, ale hlavní je, že očištění svatyně je dílem soudu, k němuž došlo 10tého dne sedmého židovského měsíce zvaného Den smíření neboli Jom kipur.

Na základě tohoto můžeme začít určovat, kdy začne doba soudu, protože ten rozhovor mezi oběma svatými bytostmi naznačil, že to bude trvat 2300 dní. Než Gabriel mohl Danielovi vysvětlit, kdy nastane konec oněch 2300 dní, tak Daniel omdlívá poté, co se dozvídá, že vidění bude trvat tak mnoho dní. Danielova reakce na toto prohlášení naznačuje, že pochopil, že se jedná o delší dobu než doslovných 2300 dní, což by bylo pouhých 6,3 roku, a to je poměrně krátká doba, z níž by měl Daniel radost. Konec 8. kapitoly Daniela končí tím, že Daniel nechápe o proroctví 2300 let, což je nepředstavitelně dlouhá doba, která Daniela zanechala " nemocného po mnoho dní".

V následující kapitole se Daniel začíná vroucně modlit. Tato modlitba se odehrává několik let po vidění v Danielovi 8. Daniel se modlí překrásnou modlitbu a prosí Hospodina, aby jemu i jeho lidu odpustil. Poté k Danielovi přichází Gabriel, aby mu dal pochopit vidění, které předtím viděl, ale nepochopil.

ještě jsem hovořil a modlil se, a vtom ten muž, Gabriel, jehož jsem spatřil ve vidění na počátku, se mne vyčerpaného únavou dotkl v čase večerní přídavné oběti. Aby mne poučil, promluvil a řekl: Danieli, vyšel jsem teď, abych ti dal porozumět smyslu. Na počátku tvých úpěnlivých proseb vyšlo slovo a já jsem přišel, abych ho oznámil, neboť jsi převzácný. Pochop tedy to slovo a rozuměj tomu vidění. Daniel 9:21-23

Gabriel představuje Danielovi nové časové proroctví o 70 týdnech rozdělených do tří částí. 7 týdnů k dokončení chrámu. Dalších 62 týdnů do příchodu Mesiáše a pak 1 poslední týden. Na těchto 70 týdnů se opět uplatňuje princip den za rok. Klíčem k tomuto časovému proroctví však je, že ono má počáteční datum.

Věz tedy a rozuměj: Od vyjití slova k návratu a k budování Jeruzaléma až k Pomazanému vůdci bude sedm sedmiletí a šedesát dva sedmiletí. Znovu se vybuduje náměstí a příkop, v tísni oněch časů. Daniel 9:25

Ten příkaz k obnově a znovuvybudování Jeruzaléma přišel ve třech nařízeních od tří perských králů a je to zaznamenáno v knize Ezdráš.

Judští starší stavěli a dařilo se jim za prorokování proroka Agea a Zacharjáše, syna Idova. Pak dostavěli a dokončili z nařízení Boha Izraele a z nařízení Kýra i Dareia i Artaxerxa, krále perského. Ezdráš 6:14 

První dva dekrety se týkaly pouze stavby chrámu, ale Artaxerxův dekret se týkal obnovení celého Jeruzaléma a poskytnutí úplné autonomie, aby si mohli vládnout podle Božího zákona. Tento dekret vyšel v roce 457 př. n. l. Když dáme všechny tyto informace dohromady, můžeme je znázornit tak, jak je uvedeno na poslední straně této kapitoly.

Tyto informace jsou poněkud technické, ale cílem tohoto postupu je ukázat na základě Danielových proroctví, že před příchodem Krista je stanoven čas pro proces soudu. Ta scéna soudu z Daniela 7, pokud je spojena s proroctvími Daniela 8 a 9, začíná v roce 1844. Tehdy se otevírají knihy a nastává soud. Rokem 1844 začíná to, co by se dalo považovat za skutečnou dobu konce, kdy už neexistují žádná časová proroctví - věci se uzavírají. Je zajímavé, že v této době začíná průmyslová revoluce, a můžeme tak vidět, že za posledních 150 let se toho změnilo více než za 1800 let před rokem 1844. Nikdy předtím neměl člověk možnost zcela zničit svět, na kterém žije.

Právě o tomto čase po roce 1844 se zde Daniel zmiňuje:

Ale ty, Danieli, ta slova uzavři a tu knihu zapečeť až do času konce. Mnozí budou prohledávat a poznání se rozmnoží. Daniel 12:4 

Tuto dobu ohlašuje také poselství prvního anděla ve Zjevení 14.

Tu jsem uviděl jiného anděla, majícího věčné evangelium, jak letí prostředkem nebe, aby je zvěstoval těm, kteří přebývají na zemi, každému národu, kmenu, jazyku a lidu. Volal mocným hlasem: „Bojte se Boha a vzdejte mu slávu, neboť přišla hodina jeho soudu; pokloňte se tomu, který učinil nebe, zemi, moře i prameny vod.“ Zjevení 14:6-7

Ta velká otázka, kterou je třeba v reakci na to všechno vznést, zní: proč je Bůh zobrazován jako ten, kdo vede soudní scénu s knihami a vynáší nad lidmi soudy, když Ježíš říká, že ani jeho Otec, ani on sám nikoho nesoudí? Ježíš nám klade otázku:

On mu řekl: „Člověče, kdo mě ustanovil nad vámi soudcem nebo rozhodčím?“ Lukáš 12:14