(Jan 2:13–16) Neprojevil Ježíš násilí a hněv, když vyhnal směnárníky z chrámu?
Originál publikován 18. června 2021 Kevinem J. Mullinsem
„A byl blíže Pesach Judů a Ježíš vystoupil do Jerusalemy a našel v chrámu ty prodávající voly a ovce a holubice, i sedící penězoměnce. A udělav bič z provazů, vyhodil všechny z chrámu - i ty ovce a voly - a těm směnárníkům vylil peníze a stoly převrátil a těm prodávajícím holubice řekl, Pozdvihněte tyhle odsud! Nedělejte dům mého otce domem obchodu!" (Jan 2:13–16, NK)
Když si většina lidí vzpomene na tuto událost, vybaví se jim Ježíš, který se rozzuřil. Dokonce jsem slyšel jednoho pastora v rádiu říkat: „Ježíš vešel do chrámu a začal kolem sebe házet lidi. Tyto mentální obrazy, na kterých lidé spočívají, jsou znázorněny následujícími dvěma ilustracemi:
Ale přestože Ježíš převracel stoly, nikde není zmíněno, že by se Ježíš někoho fyzicky dotknul. Ježíš ve skutečnosti jednal v souladu se Zákonem, který říká:
„Naopak jim proveďte toto: Jejich oltáře strhněte, jejich posvátné sloupy roztřískejte, jejich posvátné kůly pokácejte a jejich tesané modly spalte ohněm." (Deuteronomium 7:5)
Ježíš nikdy nikomu neublížil. Skutečnost je taková, že o 700 let dříve prorok Izajáš mluvil o přicházejícím Mesiáši a řekl: „nedopustil se násilí“ (Izajáš 53:9). Všimněte si, že jen ti, kteří měli sebeodsuzující svědomí, tak se báli a utekli. Avšak miláčci dětičky, které byly svědky této události, se nebály a začaly zpívat chválu Bohu, zatímco slepí a chromí stáli poblíž a byli uzdraveni. Podívejte se na Matoušův záznam:
„Ježíš vešel do Božího chrámu a vyvrhl všechny, kdo prodávali a kupovali v chrámu, a převracel stoly směnárníků a stoly těch, kteří prodávali holubice, a řekl jim: Je psáno: dům bude nazýván domem modlitby; ale vy jste z něj udělali doupě zlodějů. A slepí a chromí k němu přišli do chrámu; a uzdravil je. A když přední kněží a zákoníci viděli ty podivuhodné věci, které činil, a děti, jak křičí v chrámě a říkají: Hosanna Synu Davidovu! byli velmi nelibě, a řekli jemu: Slyšíš, co tito říkají? I řekl jim Ježíš: Ano; Zdaliž jste nikdy nečetli: Z úst nemluvňat a kojenců chválu dovedl k dokonalosti? A opustil je a vyšel z města do Betanie; a ubytoval se tam." (Matouš 21:12-17)
Takže, Ježíš se jevil pln násilí pouze těm, kteří plně nechápali Jeho charakter. Stejně jako Izraelité na úpatí hory Sinaj, kteří tam stáli a sami sebe soudili a sami sebe odsoudili, protože Ježíš jim připadal jako nějaký stravující oheň:
„Hospodinova sláva (charakter) vypadala před očima synů Izraele jako stravující oheň na vrcholu hory. (Exodus 24:17)
Překlad Nové Bible Kralické to říká takto:
"Z pohledu Izraelitů vypadala Hospodinova sláva na vrcholu hory jako stravující oheň."
Zdálo se, že Hospodin se chystá je strávit/sžírat ohněm – „Z POHLEDU IZRAELITŮ“ – tedy v jejich falešném chápání charakteru Boha. Ježíšovy skutky měly usvědčit ty směnárníky z jejich hříchů, aby vztáhli ruce a jednoduše přijali Jeho věčnou lásku a odpuštění. Ježíš nikdy nikoho neodsoudil. Všechno, co Kristus dělá, tak dělá z lásky, dokonce i k těm, kdo jsou proti Němu:
„ Já všechny, které miluji, kárám a vychovávám. Rozhorli se tedy a čiň pokání. Hle, stojím u dveří a tluču. Kdokoli uslyší můj hlas a otevře mi dveře, vejdu k němu a budu s ním večeřet a on se mnou." (Zjevení 3:19, 20, B21)
„Ale milujte své nepřátele a čiňte dobře, půjčujte a neočekávejte něco na oplátku. A vaše odměna bude hojná a budete syny Nejvyššího, protože on je dobrotivý k nevděčným i zlým.“ (Lukáš 6:35, 36)
„Ale: ‚Jestliže má tvůj nepřítel hlad, dávej mu jíst, a má-li žízeň, dávej mu pít; když to budeš činit, nasypeš žhavé uhlí na jeho hlavu.‘ Nenech se přemáhat zlem, ale přemáhej zlo dobrem." (Římanům 12:20, 21)
Dvě různá působení evangelia lásky
Tento příběh o očištění chrámu nám poskytuje vhled do toho, co se stalo v nebi, když byl Satan a jeho andělé „svrženi na zem“ (Zjevení 12:9). Mnozí to vidí tak, že Bůh popadl Satana „za flígr“ a vyhodil ho nebo svrhl na zem. Představují si totiž nějakou formu fyzického boje, kde Bůh a Jeho andělé udolali Satana a jeho anděly a vykopnuli je z nebe. Kniha Judova se zmiňuje o „andělech, kteří nezachovali své knížectví, ale opustili vlastní příbytek…“ (Juda 1:6, CSP). Satan a jeho andělé nemohli vystát přítomnost tak milujícího Stvořitele, a tak utekli. Pavel mluví o tomto vlivu evangelia lásky:
To stejné slunce, které rozehřeje vosk, tak zatvrdí jíl (hlínu). A to stejné evangelium, jež rozehřeje některé lidi k pokání, tak jiné lidi zatvrdí v jejich hříších.
Charles Spurgeon
„Neboť jsme Kristovou libou vůní Bohu mezi těmi, kteří jsou zachraňováni, i mezi těmi, kteří jdou do záhuby. Jedněm jsme vůní k smrti, druhým vůní života k životu.“ (2. Korintským 2:15, 16, CSP)
Lidé v chrámu během Kristova pozemského úkolu nevěřili v Boží věčnou milující laskavost, a tak vyběhli z chrámu v domnění, že jim Ježíš ublíží. Tento koncept je znázorněn v knize Žalmů:
„Čistému se jevíš čistě a se zvráceným jednáš převráceně.“ (Žalm 18:26 [27], CSP)
To slovo „převráceně“ znamená „krutý“ nebo „sužující“. Ti, kteří se snaží sužovat své nepřátele, ti budou promítat svůj charakter na boha, kterého uctívají, a myslí si, že on dělá totéž. Izajáš napsal:
„V každém jejich soužení měl soužení i on. Anděl jeho přítomnosti je zachraňoval. On je ve své lásce a ve svém soucitu vykoupil. Zvedal je a nosil je po všechny dávné dny. Ale oni byli vzpurní a zarmucovali jeho svatého Ducha. Tedy se jim změnil v nepřítele a sám proti nim bojoval." (Izajáš 63:9, 10)
Zatímco Kristus nesl jejich trápení, oni se bouřili a zadusili Jeho Svatého Ducha. V důsledku toho „se jim změnil v nepřítele a sám proti nim bojoval“. To neznamená, že se změnil a rozhodl se být jejich nepřítelem, protože Ho neposlouchali. Ne, když přišla jejich trápení, oni věřili, že je Bůh trápí jako trest. V JEJICH OČÍCH se On stal jejich nepřítelem a oni věřili, že proti nim bojuje.
Je zajímavé, že to hebrejské slovo přeložené jako „převráceně“ v Žalmu 18:26 výše je פָתַל (patální) také znamená „zápasit“. Všimněte si v Youngově doslovném překladu:
"S čistým se ukazuješ čistým a se zvráceným se ukazuješ jako zápasník."
Toto je další prvek k příběhu o Jákobovi, který v temných nočních hodinách ucítil, jak se ho Ježíšova ruka dotkla, ale předpokládal, že je to nepřítel, a tak s Ním začal zápasit (Genesis 32:22-32 ). Kolikrát v životě čelíme nezdarům a tragédiím a myslíme si, že je to Bůh, kdo nás sužuje? Našeho nebeského Otce se nemusíme bát. On je VŽDY na naší straně:
„Co tedy k tomu řekneme? Je-li Bůh pro nás, kdo je proti nám?" (Římanům 8:31)
Jak budete reagovat?
Vše záleží na tom, jak se díváte na Boha ve svých očích. Vnímáte Ho jako milujícího nebeského Otce, který snáší veškeré vaše soužení a který si přeje, aby se jeho zbloudilé děti vrátily domů? Nebo Ho vnímáte jako neúprosného pomstychtivého soudce, který bude trestat a zabíjet každého, kdo Ho neposlechne? Pokud je Otec to druhé, pak kniha Zjevení popisuje vaši reakci, když vidíte Krista přicházet v oblacích, jako ti, kteří vyběhli z chrámu:
„a nebe zmizelo, jako když se svinuje svitek, a každá hora i každý ostrov se pohnuly ze svého místa. Králové země i velmoži a vojevůdci, boháči a mocní, každý otrok i svobodný, se ukryli do jeskyň a do horských skal; a říkali těm horám a skalám: „Padněte na nás a skryjte nás před tváří toho, který sedí na trůnu, a před hněvem Beránka!: Neboť přišel veliký den jejich hněvu; kdo bude moci obstát?" (Zjevení 6:14–17)
Ale pokud je vaše vnímání Boha v souladu s Jeho slovem, když víte a důvěřujete, že On je láska, tak vaše reakce na Ježíše, jenž přichází v oblacích, bude jako malé děti a slepci, kteří přišli, aby byli uzdraveni:
„Navždy pohltí smrt a Panovník Hospodin setře slzy z každé tváře; potupu svého lidu odstraní na celé zemi, neboť Hospodin promluvil. A řeknou v onen den: Hle, toto je náš Bůh, očekávali jsme na něho a zachránil nás. Toto je Hospodin, na něhož jsme očekávali, jásejme a radujme se v jeho záchraně." (Izajáš 25:8, 9)