(Jan 5:17, 18) Kdo je větší?

Vytvořeno Bře 15, 2022 Od Lynnford Beachy v Demaskování trojice

Ježíš jim odpověděl: "Můj Otec pracuje i dnes; proto pracuji i já." A kvůli tomu ho chtěli zabít ještě více, neboť nejenom rušil sobotu, ale ještě nazýval Boha svým vlastním Otcem, a tak se dělal rovným Bohu. (B21)

Někteří použili tyto texty ve snaze dokázat, že Ježíš prohlašoval, že je ten nejvyšší Bůh, rovný Otci v každém ohledu. Abychom však dospěli k tomuto závěru, musíme ignorovat bezprostřední kontext. Hned následující verš zaznamenává Ježíšovu odpověď na toto obvinění.

„Ježíš jim odpověděl: "Amen, amen, říkám vám: Syn nemůže sám od sebe dělat nic, jedině to, co vidí dělat Otce. Cokoli dělá on, to podobně dělá i Syn… Otec nikoho nesoudí, ale svěřil veškerý soud Synu…Jako má Otec život sám v sobě, tak dal i Synu, aby měl život sám v sobě, a dal mu také pravomoc konat soud, protože je Syn člověka… Sám od sebe nemohu dělat nic. Jak slyším, tak soudím a můj soud je spravedlivý, protože nehledám svou vůli, ale vůli Toho, který mě poslal“ (Jan 5:19, 22, 26, 27, 30; B21).

V reakci na obvinění, že tvrzení o sobě, že je Božím Synem, učinilo Ježíše takovým, že je rovným svému Otci, tak Ježíš řekl, že ze Sebe nemůže udělat nic, že Mu Jeho Otec svěřil soud, dal Mu život a dal Mu pravomoc resp autoritu. Ježíš tím přímo vyvrátil obvinění, že byl přesně roven svému Otci. Osoba zcela rovná Nejvyššímu Bohu by od Něho, tedy Boha, nemohla obdržet autoritu a život.

Nechápejte to prosím špatně. Ježíš je v mnoha ohledech roven svému Otci. Ježíš je svou přirozeností (podstatou) přesně roven Otci. Já sám jsem člověk, protože moji rodiče jsou lidé. Ježíš je Bohem, protože jeho Otec je Bůh. Kromě toho, že Ježíš sdílí stejnou přirozenost jako Jeho Otec, Bůh velmi vyvýšil Ježíše a dal Mu autoritu nad celým vesmírem. Ježíši se dostalo vznešeného postavení, On se stal rovným Otci. Otec podřídil všechno pod Ježíše, kromě Sebe samého samého (1. Korintským 15:27). Otec je v autoritě stále „větší než“ Ježíš (Jan 14:28).

Čtení Bible odhaluje jasné rozdíly mezi Otcem a Synem. Následuje částečný seznam ukazující autoritu (pravomoc) Otce:

•On je totiž ten, kdo poslal svého Syna.

„A my jsme viděli a svědčíme, že Otec poslal Syna, Spasitele světa“ (1 Jan 4:14).

•On je ten, kdo dal svému Synu dílo k vykonání.

Ježíš řekl: „Zjevil jsem tvou slávu na zemi; dílo, jež jsi mi svěřil, jsem vykonal“ (Jan 17:4).

• On je ten, kdo přikázal svému Synu, co má říkat a mluvit.

Ježíš řekl: „Nemluvil jsem totiž sám od sebe, ale Otec, který mě poslal, ten mi dal přikázání, co mám říkat a co mluvit“ (Jan 12:49).

• On je ten, kdo dal svému Synu moc/právo nad vším tělem.

Ježíš řekl: „Dal jsi mu právo na všechny lidi, aby všem, které jsi mu svěřil, daroval věčný život.“ (Jan 17:2).

• On je ten, kdo dal autoritu svému Synu.

Ježíš řekl, že jeho Otec „dal mu také pravomoc konat soud, protože je Syn člověka.“ (Jan 5:27).

• On je ten, kdo řekl svému Synu, aby seděl po Jeho pravici.

A kterému z andělů kdy řekl: "Seď po mé pravici, než ti tvé nepřátele k nohám položím"? (Židům 1:13).

•On je ten, kdo pomazal svého Syna.

„Miluješ spravedlnost a zlo nenávidíš; to proto tě Bůh, tvůj Bůh, pomazal olejem radosti nad společníky tvé“ (Židům 1:9).

•On je ten, kdo dal svého Ducha svému Synu.

„Ten, kterého poslal Bůh, mluví Boží slova, neboť Bůh dává Ducha bez omezení“ (Jan 3:34).

• On je ten, kdo dal svému Synu, aby měl život sám v sobě.

„Jako má Otec život sám v sobě, tak dal i Synu, aby měl život sám v sobě“ (Jan 5:26).

• On je ten, kdo dal svému Synu veškerou moc na nebi i na zemi.

„Ježíš k nim přistoupil a řekl: "Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi“ (Matouš 28:18).

• On je ten, kdo vysoce vyvýšil svého Syna.

„Proto jej Bůh povýšil nade všechno, …“ (Filipským 2:9).

• On je ten, kdo dal svému Synu jméno, které je nad každé jméno.

„Proto jej Bůh povýšil nade všechno, jméno nad každé jméno mu daroval“ (Filipským 2:9).

•On je ten, kdo dal všechno do rukou svého Syna.

„Otec miluje Syna a všechno dal do jeho rukou“ (Jan 3:35).

•On je ten, kdo svěřil veškerý soud svému Synu.

„Otec nikoho nesoudí, ale svěřil veškerý soud Synu“ (Jan 5:22).

• On je ten, komu bude Kristus podřízen po celou věčnost.

„Až mu tedy bude všechno poddáno, pak se i sám Syn poddá Tomu, který mu všechno poddal, aby Bůh byl všechno ve všem“ (1. Korintským 15:28).

• On je ten, kdo je hlavou Krista.

„Chtěl bych však, abyste si uvědomili, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy její muž a hlavou Krista Bůh“ (1. Korintským 11:3).

• On je ten, kdo je Bohem našeho Pána Ježíše Krista.

„Kéž vám Bůh našeho Pána Ježíše Krista, Otec slávy, dá ducha moudrosti a zjevení, abyste ho znali“ (Efezským 1:17).

V žádném případě neshledáváme, že opak je pravdou. Syn Otce nikam neposlal. Nikdy nedával Otci dílo k vykonání, ani nepřikazoval, co má mluvit. Syn nikdy nedal moc nebo autoritu svému Otci. Syn nikdy nepomazal svého Otce. Nikdy nedal život svému Otci. Otec nikdy nebyl a nikdy nebude podřízen svému Synu. Syn není hlavou Otce a není ani jeho Bohem. Většina uznává, že Otec má nejvyšší postavení. Neustálé pokusy trinitářů učinit Syna absolutně rovným Otci je faktickým důkazem, že Kristus tak roven není. Trinitáři se nikdy nesnaží dokázat, že Otec je roven Synu. Je pravdou, že Ježíš je v mnoha ohledech roven svému Otci, včetně přirozenosti, ale v každém z aspektů zmíněných ve výše uvedených verších zaujímá Otec nejvyšší postavení. Ve skutečnosti je jedinou bytostí v Bibli s tituly „Nejvyššího“ nebo „Nejvyššího“ (Marek 5:7; Lukáš 1:32).

Kolik Nejvyšších můžete mít? Pokud existuje více než jeden Nejvyšší, pak jste právě odstranili toho Nejvyššího, protože nyní máte jakýsi výbor Nejvyšších. Může být pouze jeden Nejvyšší.

Pavel napsal:

„Chtěl bych však, abyste si uvědomili, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy její muž a hlavou Krista Bůh“ (1. Korintským 11:3).

Při vysvětlování hierarchie se Pavel zastavil, až došel k Bohu. Proč? No nemohl jít výš! Otec je ten nejvyšší Bůh a také je hlavou Krista.

Ježíš nikdy netvrdil, že je v každém ohledu roven svému Otci. Místo toho dal velmi jasně najevo, že Jeho Otec je větší než On. Ježíš řekl:

„Můj Otec je větší než já“ (Jan 14:28).

Řekl také:

„Můj Otec... je větší nade všechny“ (Jan 10:29).