(Jan 10:30) Jak jsou Ježíš a Bůh za-jedno ?

Vytvořeno Led 25, 2022 Od Lynnford Beachy v Boží Syn

Ježíš řekl: "Já a Otec jsme [za]jedno." Tohle způsobilo, že mnozí lidé jsou zmateni a myslí si, že Ježíš je ten Otec - nebo je s Ním nějak spojen způsobem, který z Otce a Syna dělá jakousi [z nich] složenou bytost. K tomuto chybnému závěru však není třeba dospět. Je užitečné číst kontext. Ježíš řekl:

„Já a Otec jsme jedno." Židé tedy znovu vzali kamení, aby ho ukamenovali. Ježíš jim řekl: "Ukázal jsem vám mnoho dobrých skutků od Otce. Za který z nich mě chcete kamenovat?" "Nechceme tě kamenovat za dobrý skutek, ale za rouhání," odpověděli mu Židé. "Jsi člověk, a děláš ze sebe Boha!" Ježíš odvětil: "Není ve vašem Zákoně psáno: ‚Řekl jsem: Jste bohové'? Jestliže ty, kteří dostali Boží slovo, nazval bohy - a Písmo nemůže být zrušeno - proč mě, kterého Otec posvětil a poslal na svět, obviňujete z rouhání, když jsem řekl: ‚Jsem Boží Syn'? " (Jan 10:30-36, B21).

Ježíšova odpověď na toto obvinění z rouhání byla ze dvou stran. Nejprve se zabýval tím, jak se používalo slovo „Bůh“. Kristus vysvětlil, že slovo „bůh“ může mít široký význam, dokonce to může zahrnovat i lidi.* [Poznámka: * V Bibli má slovo „bůh“ několik různých významů. V jistém velmi omezeném smyslu jsou i lidé nazýváni bohy. Jak řecké slovo theos, tak hebrejské slovo elohim, které se nejčastěji překládají jako „bůh“, se používají ve vztahu k lidem. (Viz Exodus 7:1; Žalm 82:6; Jan 10:34.) Když je to slovo „bůh“ použito v tomto smyslu, pak existují stovky a tisíce bohů. V méně omezeném smyslu se i andělé nazývají bohové. David o člověku napsal:

„Nebo učinil jsi ho málo menšího andělů [elohím]“ (Žalm 8:5 [6, BKR]).

To slovo „andělů“ v tomto verši pochází z hebrejského slova elohím. Způsob, jakým je zde použito slovo elohím, označuje typ bytosti, která je vyšší než člověk, ale stále se používá v omezeném smyslu a s touto definicí by stále existovalo mnoho bohů. V odvolávce ke Kristu se to slovo „bůh“ používá v mnohem méně omezeném smyslu k označení Jeho přirozenosti (podstaty) jako bytosti na stejné úrovni jako Jeho Otec – což je něco, co nelze říci o žádné jiné bytosti ve vesmíru. Bible říká, že Kristus sdílel „Boží podstatu“[1] (Filipským 2:6, B21). Ale i když je to slovo „bůh“ aplikováno na Krista, tak je použito v omezeném smyslu, protože Kristus má Boha, který je „hlavou Krista“, který je „nade všemi“ a který je „větší než (já Kristus)“ (1. Korintským 11:3; Efezským 4:6; a Jan 14:28). Když je slovo „bůh“ použito v jeho absolutním a neomezeném smyslu, existuje pouze jediná osoba, na kterou se může vztahovat, a touto osobu je pouze Bůh, Otec. Ježíš řekl, že jeho Otec je „jediný pravý Bůh“ (Jan 17:3). Pavel řekl:

„Není žádný Bůh než jediný... Bůh - Otec“ (1. Korintským 8:4, 6).]

V podstatě řekl: „Nebuďte tak hákliví (citliví, netýkavky) na to slovo ‚Bůh‘, vždyť i lidé se nazývají ‚bůh‘.“

Poté, co je Ježíš odzbrojil ohledně použití slova „Bůh“, tak popřel obvinění z toho, že by se prohlašoval za Boha, a poukázal na to, že jeho tvrzení bylo, že je pouze „Božím Synem“. Ti Židé jeho slovům evidentně rozuměli, protože když byl nakonec obviněn z rouhání a odsouzen k smrti, tím obviněním bylo, že o sobě tvrdil, že je Syn Boží.

Když byl předveden před Kaifáše, Bible říká:

„Ježíš však mlčel. Velekněz mu řekl: „Zapřísahám tě při živém Bohu, abys nám řekl, zda jsi Mesiáš, Syn Boží!“ (Matouš 26:63, CSP).

Lukášův záznam říká:

„Všichni řekli: „Ty tedy jsi Syn Boží?“ On jim řekl: „Vy říkáte, že Já jsem.“ Oni řekli: „Nač ještě potřebujeme svědectví? Vždyť jsme to sami slyšeli z jeho úst.“ (Lukáš 22:70, 71, CSP).

Poté byl Ježíš předveden před Piláta, a když Pilát řekl, že na Kristu nemůže najít žádnou vinu,

"Židé mu odpověděli: „My máme zákon, a podle toho zákona musí zemřít, protože se vydával za Syna Božího." (Jan 19:7, CSP).

Posmívající se dav při Kristově ukřižování řekl:

„Složil naději v Bohu, ať ho nyní vysvobodí, stojí-li o něho. Vždyť řekl: ‚Jsem Boží Syn!‘“ (Matouš 27:43).

Ta nejsilnější obvinění Krista přirozeně pocházejí od těch, kteří Ho odsoudili k smrti. Kdyby Ho mohli oprávněně obvinit z toho, že se prohlašuje za „Boha“, udělali by to. Přesto všichni říkali, že Kristovým tvrzením bylo, že On je Synem Boha. Přesně tohle Ježíš řekl, že On je (viz Matouš 26:63, 64; Lukáš 22:70, 71). Ježíš nikdy netvrdil, že je Bůh. V jednom případě, když byl z takového tvrzení obviněn, tak toto obvinění jednoznačně odmítl.

 


[1] [CSP, BKR] Ačkoli byl ve způsobu Božím, [Kurz, Petrů] Ačkoli má božskou přirozenost, [MPCZ, ] jenž, trvaje v tvářnosti Boha, [Žilka] ačkoli měl Božskou podobu